Wednesday 25 February 2015

Apa Perbezaan EDT, EDP, Perfume Dan Cologne

Aroma perfume adalah pelbagai, boleh dalam bentuk Eau de Cologne, Eau de Toilette atau Eau de Parfum. Perbezaan nya adalah kepekatan minyak perfume murni untuk jumlah alkohol dalam campuran. Semakin tinggi kepekatan minyak perfume, semakin mahal perfume dan lebih tahan lama baunya. Biasanya perfume murni tidak akan dijual dalam botol semburan tetapi dalam botol yang sangat kecil. Sebuah perfume murni boleh bertahan lama.

Peratus dalam bentuk volume yang anda lihat dalam botol adalah jumlah alkohol yang pada aroma campuran. Pada dasarnya perfume dikeluarkan dengan campuran alkohol, pertama untuk tujuan keuntungan, dan berupaya untuk terus mendapat tempat dikalangan pembeli! Sebuah perfume dengan bahan sari berbau kuat akan mempunyai lebih banyak alkohol berbanding dengan satu yang berbau lebih halus. Jadi apa bezanya Eau de Toilette, Eau de Parfum, dan bentuk-bentuk aroma lain?

Perfume (Parfum)
Ia terdiri daripada kepekatan 15-30% dari essence perfume dan aroma yang kuat. Hanya perlu sedikit di pakai dan aromanya berlangsung lama, biasanya hingga 6 jam, bergantung pada jenis kulit.

De Parfum Toilette
Biasanya terdiri di antara Parfum dan EDP dan istilah digunakan ialah EDT.

Eau De Parfum (EDP)
Ia lebih ringan dari perfume, dengan konsentrasi 8-15%, lebih murah tetapi masih mempunyai ciri-ciri tahan lama, 3-5 jam.

Eau De Toilette (EDT)
Aroma nya lebih halus dan lebih ringan, dengan konsentrasi 4-8%. Paling sesuai untuk penggunaan sehari-hari. Lebih murah dari Eau de Parfum, dan bertahan lama sehingga 2 hingga 4 jam.

Eau De Cologne (EDC)
Hal ini sering disebut seperti Cologne dan mempunyai campuran terbesar Parfum dengan kepekatan 3-5% dari essence Perfume, apat bertahan hingga 2 jam.

Untuk Lelaki Eau De Toilette (EDT)
Kepekatan terbesar sari umumnya sedia untuk lelaki dan kerana itu bertahan paling lama, sehingga 5 jam. Biasanya terdapat pada splash atau spray.

Aftershave
Kurang kuat, itu adalah pilihan yang paling popular dan berlangsung selama 2 hingga 3 jam. Aftershaves yang ramah pada kulit daripada EDT's. Mereka yang mempunyai kulit yang sangat sensitif perlu menggunakan aftershave balm.

1 comment: